Kommunikation & PR / Ledarskap

Har ni svårt att ta hand om och välkomna nya medarbetare?

Kommunikation & PRLedarskap

Har ni svårt att ta hand om och välkomna nya medarbetare?

Abstrakt...

Svårt att ta hand om och välkomna nya medarbetare? Oavsett om ni kallar det onboarding eller något annat, så handlar det främst om ert varumärke, lönsamhet och lojala medarbetare. Urvalsprocessen är klar, ni har bestämt er, kandidaten har accepterat och båda har signerat anställningsavtalet. Vad händer härnäst, den nyanställda dyker upp på avtalad dag? Eventuellt ... Läs mer

Svårt att ta hand om och välkomna nya medarbetare?

Oavsett om ni kallar det onboarding eller något annat, så handlar det främst om ert varumärke, lönsamhet och lojala medarbetare.

Urvalsprocessen är klar, ni har bestämt er, kandidaten har accepterat och båda har signerat anställningsavtalet.

Vad händer härnäst, den nyanställda dyker upp på avtalad dag? Eventuellt finns en dator, telefon och visitkort på plats också… Gratulerar, men det är inte i närheten av att få godkänt.

Företag lägger ner stora summor på marknadsföring, inte ovanligt med belopp på mellan två till fem procent av omsättningen. De som sedan ska leverera vad företaget marknadsför är naturligtvis de anställda. Det är därför oerhört viktigt att samtliga anställda, oavsett funktion och titel, känner sig trygga med när, vad och hur verksamheten ska bedrivas och hur kunder ska bemötas. Medarbetares attityder hamnar sällan långt ifrån hur de själva känner att dem blir bemötta av den egna arbetsgivaren. Det är därför som personalvårdnad är lika viktig som effektiv för att nå uppsatta mål, och det fina är att ni kan börja innan den första arbetsdagen.

Anställningsavtalet är som sagt påskrivet, övriga kandidater har tackats för deras intresse i företaget. Nu börjar allt det där roliga som kommer att bli företagets bästa investering.

Före första arbetsdagen, en upptrappning. Vanligtvis är det mellan en till tre månader, ibland ännu längre, från påskrivet anställningsavtal till första arbetsdag. Detta är en guldperiod att ta hand om den nya medarbetaren på rätt sätt. Den nyanställde är vanligtvis mycket väl inställd till den nya arbetsgivaren. Den känslan önskar många arbetsgivare ska hålla i sig. Men det är inget som bara låter sig hända, möjligen kan företaget förlita sig på tur, men det är vanligtvis raka vägen till ett misslyckande. Då är det både klokare och roligare att äga situationen och göra något bra istället.

Samtidigt är det nu som så många företag misslyckas. Att i princip inte göra något, eller lura sig själv med att bjuda in till en digital ”onboarding” och tro att jobbet är gjort är vanligtvis kostsamma misstag.

Sunt förnuft och förmåga att sätta sig in i en nyanställds situation är nära tillhands. Ändå är det ovanligt, för att inte säga ett utrotningshotat beteende. I kombination med en hög arbetsbelastning för både chefer och medarbetare är ett lönsamt välkomnande långt borta.

Vi hjälper gärna till att ta fram och implementera er verksamhets välkomnandeprocess för att möjliggöra en effektiv och långsiktig relation till era anställda. Det är en spännande resa, och den är lika analog som den är digital.

Med förhoppning om ett effektivt och lönsamt arbetsgivarskap, inga fler ursäkter,

Johan Holm
Linkwith AB

Writing about leadership, management, business, aviation and shipping, climate improvements, renewable energy, strategy creation, organisation development, sales & marketing, presentation & education, communication & lobbying and authority negotiations. I also work with digital transformation, brand and product positioning, web production, e-commerce, social media and content. Covering various industries.